HOGYAN KÉSZÜL EGY KIADVÁNY?
Bemutatjuk a kiadványkészítés főbb lépéseit, és azokat a fontos tudnivalókat, amikre érdemes odafigyelni az egyes fázisokban.
Egy kiadvány elkészítésében több ember vesz részt, akik a maguk területén kimagaslót alkotnak. Az írók, a lektorok, a grafikusok, valamint a nyomdászok tevékenysége egyaránt fontos részét képzi az egész folyamatnak.
A tökéletes kiadvány megalkotása túl azon hogy érdekes, de bonyolult feladat is egyben. A produktum nagyban függ a különböző munkaszakaszok megfelelő összhangjától, illetve attól, hogy az egyes szakemberek mennyire értik a dolgukat az elvégezendő feladatuk során.
Most nézzük a legfontosabbakat az ötlettől, a nyomdai munkákig.
Az ötlet megszületése
Legyen szó könyvről, magazinról, vagy egyéb kiadványról, minden egyes nyomdatermék egy közös ponton kezdődik: az ötlet megszületésénél. Ha elhatározzuk, hogy nyomtatott kiadványt készítünk, rendkívül fontos, hogy tisztában legyünk annak céljaival, valamint azzal, hogy kiket akarunk vele elérni, kik azok, akiket meg szeretnénk megszólítani.
Bár ez egyszerűnek tűnhet, hiszen saját célközönségüket jobb esetben ismerjük, de mégsem mindig evidens. Fontos, hogy már a tervezési fázis előtt meghatározzuk, milyen tartalom kell ahhoz, és milyen vizuális megjelenést kell létrehoznunk, hogy hatékonyan tudjuk megszólítani, cselekvésre ösztönözni, és akár vásárlásra késztetni az olvasókat. Mind a szöveges tartalom, mind pedig a vizuális megjelenés terén más és más megoldások azok amik jól működnek a különböző korcsoportok, vagy eltérő demográfiai hátterű olvasó esetében. Más az üzenet az idős olvasókhoz, és máshogy kommunikálunk a fiatalokkal, legyen szó akár a szövegről akár az arculati elemekről, vagy az adott kiadvány formátumáról.
A tényezők, részletes kifejtése a következő sorokban olvasható, de nem árt már azelőtt tisztán látni a célcsoportunk szempontjából releváns megoldásokat, mielőtt elkezdenénk a munkát, és belefognánk kiadványunk megvalósításába a szakemberek segítségével.
A tartalom szerkesztése
Ha, meg van az ötlet, elérkezünk a tervezési fázisba, melynek első fontos lépése a szöveges tartalom létrehozása. A folyamat a kiadvány jellegétől függően változó, hiszen egy könyv, egy magazin, valamint egy prospektus vagy egy szórólap is más szövegírási, valamint szerkesztési munkát igényel. Akadnak azonban olyan lépések, melyek minden esetben jelen vannak a munkafolyamat során.
Projektünk jellegétől és célközönségétől függően figyelnünk kell arra, hogy kellő minőségű, és egyben megfelelő mennyiségű szöveg felhasználásával dolgozzunk. Egy könyv vagy egy magazin esetében ez nyilván nem jelent problémát, nagy valószínűséggel az író, illetve az újságírók munkája adott mint alapanyag. Egy reklámkiadvány esetében azonban fontos a feladathoz értő, megfelelő szövegíró amely a munkát végzi majd.
Általában a kész szöveg önmagában még nem mindig elég. Egy tökéletes kiadvány esetében a szerkesztő és a lektor munkája is lényeges, hiszen az esetleges helyesírási hibák vagy logikai buktatók könnyedén tönkretehetik a vizuális szempontból legnagyobb odafigyeléssel felépített, prémium minőségben nyomtatott kiadványt.
Vizuális tervezés
Ha már rendelkezünk a megfelelő mennyiségű és minőségű szöveggel, elérkeztünk a tördelés és a grafikai tervezés fázisához. A grafikai tervezés jelenti a folyamat összetettebb részét, és a legtöbbször nem egy ember munkáról beszélünk.
Elsőként érdemes megfontolnunk, hogy teljesen egyedi megjelenést szeretnénk-e a kész nyomdaterméknek, vagy megelégszünk egy egyszerűbb, gyorsabb, és sok esetben olcsóbb megoldással, a különböző kiadványszerkesztő és grafikai szoftverekhez készített sablonok használatával.
A megfelelő tördelés, a tervezett színhasználat, valamint a grafikai elemek és fotók kiváló minősége éppúgy hozzájárulnak egy könyv, egy magazin, vagy egy reklámkiadvány értelmezési lehetőségeihez, mint ahogyan a lehető legjobb stílusban megírt, és jól szerkesztett szöveges tartalom.
A különböző színsémák például más-más hangulatot ébresztenek az egyes olvasókban, a tipográfia pedig akár társadalmi pozíció, akár életkor alapján is meghatározó lehet egy nyomdai termék célközönségét illetően.
Utolsó simítások
Ha a grafikai tervezéssel és a tördeléssel is megvagyunk, tulajdonképpen elmondhatjuk, hogy megtervezett kiadványunk összeállt, és ezután a kész anyagot leadhatjuk az általunk választott nyomdának.
Mielőtt azonban ez megtörténne, akad néhány apróság, amit nem árt ellenőriznünk, hiszen a nem megfelelő formátumban vagy minőségben leadott anyag okozhat problémát mind nekünk, mind pedig a nyomdászoknak.
A nyomdakész anyagokat érintő leadási paramétereket a választott nyomdától mindenféleképpen kérjük be, és ne feledjük a következőket:
Figyeljünk arra, hogy nyomdakész anyagunkat megfelelő minőségben, a nyomdagépekhez kalibrált színrendszerben, a lehető legjobb felbontásban juttassuk el a nyomdászoknak.
Nyomdai munka
Az, hogy milyen nyomdát választunk terveink megvalósításához, szintén csak céljainktól függ, de leginkább a tervezett példányszám tükrében lehetnek igazán érdekesek. Kis példányszámhoz célszerű digitális nyomdát választani, és abban az esetben, ha nagyon szorít minket a határidő, nagyobb terjedelmű sok példányszámos kiadványukhoz pedig ofszet nyomdát.
Összegezve
Összességében elmondható, hogy a kiadványtervezés sokkal több, mint egyszerű rutinmunka. Legyen szó akár könyvről, akár magazinról, akár brosúráról vagy egyszerű szórólapról, a tervezés és a kivitelezés több lépcsős feladat.
A munka pedig akkor tud igazán hatékonyan működni, ha letisztázott tervekkel és profi szakemberekkel indítjuk útjára a munkát.
Bízza ránk akár az egész folyamatot a teljes megvalósításig, akár a kész terméket is kézhez kaphatja, és akár a célbajuttatásban is tudunk segíteni.
KÉRJEN EGYEDI ÁRAJÁNLATOT!
A jobb oldali űrlapot kitöltve adhatja le ajánlatkérési igényét. Kérjük, hogy a csillaggal jelölt mezőket feltétlenül töltse ki a későbbi kapcsolatfelvétel céljából.
Az Ön ajánlatkérése kötelezettségektől mentes, csapatunk maximum 48 órán belül válaszol minden beérkező üzenetre. Munkáinkra szerződéses garanciát vállalunk, ügyfeleink bízhatnak bennünk és számíthatnak ránk.
Kapcsolatfelvétel után, megküldünk minden segítséget, hogy megfelelő anyagot tudjon küldeni részünkre.
Bízza ránk Ön is webes és kiadvány igényének intézését!
- Ügyfélszolgálati idő: hétfő – péntek: 9:00 – 16:00
- Telefonszám: +36 30 179 6490
- E-mai: designer@keryid.hu
- Facebook oldalunk: facebook.com/keryidesign